Stains On A Decade
1) David
The Radio Dept. - "David EP"
2) Here It Comes
Doves - "Lost Souls"
3) Call It What You Want
The Embassy - "Futile Crimes"
4) Look Outside
Broadcast - "The Noise Made by People"
5) Blood Money
Primal Scream - "XTRMNTR"
6) Montanita
Ratatat - "Classics"
7) Neo Violence
The Tough Alliance - "A New Chance"
8) Freddie And The Trojan Horse
The Radio Dept. - "Freddie And The Trojan Horse"
9) Old Friends
The Bear Quartet - "My War"
10) Since I Left You
The Avalanches - "Since I Left You"
11) Herculean
The Good, the Bad & the Queen - "The Good, the Bad & the Queen"
12) My 1st Song< /span>
Jay-Z - "The Black Album"
13) All Possibilities
Badly Drawn Boy - "Have You Fed The Fish?"
14) Raver
Burial - "Untrue"
15) Get on With Your Life
Stina Nordenstam - "The World Is Saved"
16) Jag var bara inte gjord för dessa dar
Håkan Hellström - "Känn ingen sorg för mig Göteborg"
17) The Stoned Night
Khonnor - "Handwr iting"
18) Fickle
Dizzee Rascal - "Showtime"
19) Let Your Light In, Babe
Robert Forster - "The Evangelist"
20) Burning Hearts
My Favorite - "The Happiest Days of Our Lives"
21) Blind (Frankie Knuckles Dub)
Hercules & Love Affair - ""
22) Some Like It
Amerie - "Because I Love It"
23) My Nightmare
Bashy - "The Chupa Chups Mixtape (Hosted By Masterstepz) Bootleg"
24) Happy Endings
First Floor Power - "Nerves"
25) You’ll Never Know (My Love)
Edwyn Collins - "Home Again"
26) Hard To Explain
The Strokes - "Is This It"
27) Out Of Time
Blur - "Think Tank"
28) Happy People
R. Kelly - "Happy People/U Saved Me"
29) Mondays Are Like Tuesdays
Acid House Kings - "Mondays Are Like Tuesdays and Tuesdays Are Like Wednesdays"
30) Discotraxx
Ladytron - "604"
31) Out There
The Studio - "West Coast"
32) Beautiful To Me
U.N.P.O.C. - "Fifth Column"
33) What’s Your Business Here Elijah?
Maher Shalal Hash Baz - "Blues Du Jour"
34) Mississauga Goddam
The Hidden Cameras - "Mississauga Goddam"
35) Matti apornas son
Mattias Alkberg BD - "Ditt Hjärta Är En Stjärna"
36) The Strangest Dream, Parts 1 & 2
The Honeydrips - "Here Comes the Future"
37) Be
Common - "Be"
38) Heaven In My Eyes
Jaheim - "Ghetto Love"
39) I Never Said I Was Brave
Joel Alme - "Master Of Ceremonies"
40) A3
D. Lissvik - "7 Trx + Intermission"
41) Wild Card in the Pack
Prefab Sprout - "The Gunman and Other Stories"
42) If There’s Such A Thing As Love
The Magnetic Fields - "I"
43) Hanging With the Wrong Crowd
Ed Harcourt - "Here Be Monsters"
44) Erase / Rewind
The Cardigans - "Grand Tur ismo"
45) Steve McQueen
Lambchop - "Aw C’mon"
46) Bad Bad Boy
David Candy - "Play Power"
47) Miss Your Touch
Cassie - "Cassie"
48) Winds Starts Blowing
The Plan - "The Plan"
49) Where Are They Now?
Leroy Cohen - "D.I"
50) As My Mother Lay Lying
Jonathan Richman - "Because Her Beauty is Raw and Wild"
51) The New Mobility
Belbury Poly - "The Owl’s Map"
52) Everything Is Everything
Phoenix - "Alphabetical"
53) Summer is Here
Go-Kart Mozart - "Tearing Up the Album Chart"
54) Alicia Quays
Jamie T - "Panic Prevention"
55) Jens Lekman’s Farewell Song To Rocky Dennis
Jens Lekman - "Oh You’re So Silent Jens"
56) Another Station
Lindstrøm - "It’s a Feedelity Affair"
57) A Hesitating Cloud of Despair
Jenny Wilson - "Love and Youth"
58) Littlest Things
Lily Allen - "Alright, Still"
59) On the Radio
The Concretes - "In Colour"
60) Swimming Places
Julien Jabre - "Muselife"
61) Bros
Panda Bear - "Person Pitch"
62) Ställs mot dig
Franke - "Optimismens Hån"
63) Sandcastles (John Dahlbäck Remix)
Ferrer & Sydenham Inc. - "Sandcastles"
64) Hate It Or Love It
50 Cent feat. The Game - "The Massacre"
65) Steam Engine
My Morning Jacket - "It Still Moves"
66) Good Fortune
PJ Harvey - "Stories from the City, Stories from the Sea"
67) Can’t Tell Me Nothing
Kanye West - "Graduation"
68) Hold On To Me, Baby
Air France - "Hold On To Me, Baby"
69) ab&c
Death By Chocolate - "If..."
70) Ms. Jackson
Outkast - "Stankonia"
71) Love Me Like You Do
The Magic Numbers - "The Magic Numbers"
72) Hope for Us All
Nick Lowe - "At My Age"
73) Elfin Orphan
Scene Creamers - "I Suck On That Emotion"
74) This Is The Story Of My Life
Scarlet’s Well - "Gatekeeper"
75) Geraldine
Glasvegas - "Glasvegas"
76) Paper Planes
M.I.A. - "Kala"
77) Skimret
Nordpolen - "På Nordpolen"
78) Guilty of Love
Mylo - "Destroy Rock & Roll"
79) Rolling Down The Hills (Spring Demo)
Glass Candy - "After Dark"
80) Coming Down the Hill
El Perro Del Mar - "El Perro Del Mar"
81) Walker
Wechsel Garland - "Easy"
82) It’s for You
Out Hud - "Let Us Never Speak of It Again"
83) Lloyd, I’m Ready to Be Hear tbroken
Camera Obscura - "Let’s Get Out of This Country"
84) Over the Ice
The Field - "From Here We Go Sublime"
85) High Life
Daft Punk - "Discovery"
86) Sexy Love
Ne-Yo - "In My Own Words"
87) I Missed the Point
Neko Case - "Blacklisted"
88) Love Will
Suburban Kids With Biblical Names - "#1"
89) PS, Tjörn
Anna Järvinen - "Jag fick feeling"
90) Feel Good Inc.
Gorillaz - "Demon Days"
91) Fade Tog ether
Franz Ferdinand - "You Could Have It So Much Better"
92) Adelie Coast Waltz
Handsomeboy Technique - "Adelie Land"
93) Higher Grounds
Cats on Fire - "The Province Complains"
94) Pure Shores
All Saints - "Saints & Sinners"
95) You Are the Generation That Bought More Shoes and You Get What You Deserve
Johnny Boy - "You Are the Generation That Bought More Shoes and You Get What You Deserve"
96) As Serious As Your Life
Four Tet - "Rounds"
97) Sensual Seduction
Snoop Dogg - "Sensual Seduction"
98) Young Folks (feat. Victoria Bergsman)
Peter Bjorn and John - "Young Folks"
99) Ladyflash
The Go! Team - "Thunder, Lightning, Strike"
100) A Melody I Just Made Up
Everyday Mistakes - "A Melody I Just Made Up"
Imponerande lista! Jag vet inte om jag skulle få ihop så här många låtar. En fråga: kom inte "Gran Turismo" 1999?
Jävlar! Det gjorde den. 1998 till och med. The Cardigans "Gran Turismo" var den första "riktiga" skiva jag köpte. Och det var väl runt 2000. Så jag inbillade mig väl någonstans att den också gavs ut då...
För övrigt tycker jag att "Jag fick feeling" kan vara 2000-talets stenhårdaste skivtitel. Top o' the line!
Vilken bra lista,
men jag är nyfiken på en sak: vad gjorde du när vi andra grät stjärnorna av oss till Shoreline???
och varför är det bara jag som tycker att Radio Dept. är på stadig nedgång sedan Lesser Matters?
Det här decenniet min vän, bär många frågor i sin barm.
ps. Hundra pluspoäng för Guilty of Love istället för In my arms. ds.
ps. och poäng för rubriken såklart! ds.
Det var bara töntiga popare i converse som lyssnade på BD. Själv satt jag väl hemma i mitt pojkrum och försökte dechiffrera meningen med livet genom att stirra ut på den svarta skogen ackompanjerat Doves "Sea Song".
What?! Själv tycker jag Radio Dept. hållit sig på stadig uppgång allt sedan Lesser Matters. Extremt förväntansfull på det tredje albumet.
ps. Jag Fick Feeling är en grym titel!
AH! du har en outforskad del av ditt hjärta. Ack, alla dessa converse-skor. Det var så bra att ha både svarta och vita för då kunde man ju ha en av varje. Herregud. Du får ta igen under nästa årtionde!
Min lista? Tackar som frågar, här är den:
1-95: Home and Dry- Pet Shop Boys
96: Uppsnärjd i det blå- Håkan Hellström
97: Shoreline- Broder Daniel
98: Transgressions- Go Kart Mozart
99: Information- The Embassy
100: Swimming Places- Julien Jabre
Fin lista! En hommage att kalla duga. När jag tänkte på Pet Shop Boys och 2000-tal kom jag endast å tänka på "Fundamental". Och den var ju rätt kass.
Det var en om inte lika ambitiös så åtminstone rolig lista. "Home and Dry" är en fin låt. Plats nummer 1-95 på 2000-talets bästa låtar? Tveksamt om du frågar mig, men det gör du ju inte. För egen del har jag svårt att se att PSB någonsin kan toppa makalösa och hormonstinna "Being Boring" med tillhörande topp-fem-all-time-video. Men så var det ju också Bruce Weber bakom kameran. Och det var 1990. Och jag gick i åttan.
Det har inget med det roliga att göra. För roligt är listor som egentligen inte är listor baserad på mer eller mindre god smak utan som på ett avväpnande och tydligt sätt ger uttryck för en ståndpunkt. Och roligast av alla (nu har jag i och för sig bara hört talas om två: den ovan och den jag skall berätta om, men whatever...) är min kompis Johans kompis Matthias sämsta-filmen-genom-tiderna-lista.
På plats 1: "The Postman - Postmannen". Helt välförtjänt. En riktig jävla skitfilm, från den svenska titelöversättningens totala hjärnsnörp att köra med dubbeltitel som inte på något sätt tillför något utan bara översätter den engelska titeln rakt av, till det brutalpekorala slutet med amerikaklet all up this motherfucker. Det enda som saknas är en stor USA-flagga i motljus och en väggmålning av JFK, men det återfinns som bekant i "Armageddon". I över två och en halv timme sitter man och önskar att Kevin fuckin' Costner bara skall ta och självdö. Fy fan.
På plats 2: "The Postman - Postmannen".
På plats 3: jag kommer inte ihåg, och det har heller inte något med det roliga att göra. Det roliga är ju att "The Postman - Postmannen" är så förbannat urusel att den den kammar hem plats ett OCH två.
Det om det om roliga listor.
"The Postman - Postmannen"! Titeln är ju alldeles genialisk i all sin uselhet. Jag har aldrig sett den. Kanske borde göra det, bara för sakens skull. Den är alltså inte så överjävligt dålig att den plötsligt blir lite bra (som, säg, Herkules i New York, i vilken Arnold - Herkules - slåss med en kille i björnkostym), utan enbart sämst och plågsam?
Den sämsta filmen jag sett på senare tid måste tvivelsutan vara "Kärlek 3000". Filmens fundamentala uselhet fick mig att helt tappa tron på mänskligheten (i synnerhet eftersom den utgav sig för att vara "alternativ svensk film").
Annars var ju Catwoman en riktig höjdare...
Alltså, jag ser att du tagit med Leroy Cohen D.I. Det är sjukt spännande, för jag köpte för kanske ett år sen en skiva med honom/dom på en second hand-butik här i Falköping, helt utan att veta något om vad det var. Jag hittade den av slump och tyckte att den verkade sympatisk, så jag satsade en femma och köpte den. Den visade sig vara helt fantastisk, men när jag har försökt hitta några uppgifter som helst kring skivan har jag gått bet, totalt. Nu kom jag på att jag kunde googla honom igen, och fann din blogg.
Vet du något om honom? Har han gett ut flera skivor (eller liknande)? Berätta, snälla!