Trish Keenan (1969-2011)



Trish Keenan
har gått bort i sviterna efter att ha insjuknat i svininfluensa. Hon kom blott att bli 42 år gammal. Tillsammans med James Cargill utgjorde hon ena halvan av Broadcast - ett exakt lika briljant som förbisett left-field-orienterat retro-futuristiskt popband. Det tragiska i hennes bortgång går inte att underskatta. Broadcast var ett av få samtida band vilka ständigt närde en ambition att utvidgade den musikaliska horisonten i alla väderstreck. Keenan och Cargill växlade ledigt mellan abstrakta, experimentella, sample-baserad alster till de mest enkla och raka av popsånger till något precis mittemellan. Och ständigt i spektrumets mitt: Trish Keenans hjärtskärande unika röst.

Jag minns ögonblicket då allt började. En god vän hade skickat mig en samling låtar. Förstrött lyssnade jag igenom dem. Samtliga låtar lät trista och förutsägbar och inspelade enligt konventionens alla regler. Sedan: Broadcast och ”Look Outside”. Spöklika synthar från ett annat universum, ett avant-gardistiskt trumkomp, crescendo, följt av I look outside // And whereever I go // You are there. Jag var 16 år och min värld stöptes om i grundvalen.

Hej då, Trish. Döden är absurd. Jag kommer aldrig att glömma dig.



#10 - Poem Of A Dead Song (Trish Keenan 1969-2011) from soulcircus99 at Letsmix.com.


Kommentarer
Postat av: Wille

Fint skrivet! Du får introducera Broadcast för mig, jag har missat dem helt. Som vanligt.

2011-01-18 @ 13:32:41
URL: http://www.myspace.com/theactionthree
Postat av: Ferdinand Magellan

Låter mycket intressant.

2011-01-19 @ 13:58:16
URL: http://salvadorianfunk.posterous.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0